Vee ABC

Vesi on elu alus. Kõik, mis elus, koosneb vähemal või suuremal määral veest. Meiegi organism koosneb ~65% veest. Söömata võime me hakkama saada kuni 3 nädalat, kuid veeta mitte rohkem kui nädala. Ilmselgelt on vesi meie kehale lausa hädavajalik!

Sain hiljuti lugejakirja, kus sooviti postitust vee kohta. Miks seda juua, kui palju, kui tihti, millest ja kuidas? Postituse lõpuks olete juba palju teadlikumad ning joote vett kulinaga.

vesi

Miks on vesi kasulik?

  • Kehas leiduvad toksilised aineid väljutatakse organismist neerude ja põie kaudu, mida kõike rakendab töösse vesi.
  • Vesi aitab kaasa rasvade ainevahetusele, soodustab rakkude uuenemist ja ergutab keha üleliigsest rasvast vabanema.
  • Rohke vee joomine annab palju lisaenergiat.
  • Rohke vee joomine langetab neerukivide tekkimise riski. Samuti säilitab see vereplasma tihedust ja aitab vältida kardiovaskulaarsete tüsistuste tekkimist.
  • Piisav vee joomine ennetab vereringehäireid, liigesepõletikku ja luude hõrenemist.
  • Piisav vee joomine aitab vältida haigestumist.
  • Mineraalvesi taastab higistamisega kaotsi läinud mineraalained ja vitamiinid.
  • Enne trenni ja treeningu ajal joomine annab energiat ja vähendab krampide ja nikastuste tekkimist.
  • Regulaarne vee joomine turgutab aju ja aitab keskenduda.
  • Vee joomine mõjub hästi ka nahale, sest siis ei ole nahk nii kuiv ja sel on lihtsam vabaneda mürkidest ja bakteritest. Tulemuseks on tervem ja nooruslikum nahk.
  • Vesi toetab normaalset soolestiku tööd ja aitab vältida kõhukinnisust.
  • Vesi on ainus asi, mida me joome/sööme, mis ei sisalda kaloreid. Ilmselgelt lihtsa põhjusega, et me seda rohkem jooksime!
  • Vesi soodustab hormoonide ja toitainete liikumist, mistõttu vabanevad ka endorfiinid ja tunned end õnnelikumana.

Kui palju vett tuleks päevas juua?

Nüüd, mil me teame, miks vesi nii esmatähtis on, teeme selgeks kui palju me keha seda vajab. Selleks teeme selgeks palju meie keha funktsioneerimiseks vett kulutab:

Mitte aktiivse inimese päevane veekulu:

  • 1500 ml neerude abil uriinina
  • 500 ml naha kaudu higi ja aurustumisena
  • 300 ml kopsude tegevuse tulemusena
  • 200 ml seedetrakti kaudu

Seega on päevas kasulik juua vähemalt 2,5 liitrit vett. Kui teed aga intensiivselt trenni, siis märkatavalt rohkemgi.

Kuidas saan aru, kas tarbin päeva jooksul piisavalt vett?

Veepuuduse mõõtmine on lihtne ja loogiline:

  • Janu. Kui sul on janu, siis su keha kannatab vedelikupuuduse käes. Piisava ja järjepidava vee tarbimise korral ei tohiks sa janune olla.
  • Tualetiskäik. Kas käid piisavalt WC-s? Tuleb ette päevi, kus põis ei kisu sinna poolegi? Ilmselgelt näeb keha vaeva, et vähese vedelikukoguse juures täielikult funktsioneerida ning neerudele ei jäägi midagi üle uriiniks töödelda. Keskmine inimene peaks külastama potipoissi 4-7 korda päevas.
  • Suu kuivus. Tunne nagu suus oleks Sahara kõrb? Vee puuduse korral on süljetegevus häiritud.
  • Nälg. Kas teadsid, et tihtipeale kui tunned nälga, on sind tabanud hoopis veepuudus? Enne kui haarad snäki järele, joo klaas vett ja vaata, kas oled veel näljane.
  • Väsimus ja nõrkus. Su keha aeglustab maha, et säästa energiat ja seejuures vähendada vedelikukaotust.
  • Kuiv nahk. Kuiv nahk ja lõhenenud huuled on märk pikemaajalisest veepuudusest. Selle asemel, et end pidevalt kreemitada, pööra tähelepanu probleemi tekkepõhjusele. Joo piisavalt vett ja vaata, kas see aitab!
  • Piss potis. See võib tunduda rõve, kuid paratamatult näeme me enne vee peale tõmbamist, mis meist potti järele jäi. Jälgi, mis värvi su uriin on. Kas see on ühel päeval oluliselt tumedam kui teisel? Kui jood vett rohkelt, peaks su uriin olema pea värvutu (1-2) või helekollane (3). Kui oled suutnud oma päevast vedelikukadu katta, peaks uriin olema kollane (4). Kui kannatad vedelikupuuduse käes, siis oleks tegu tumekollase (5-8) uriiniga, kui üldse selle väljutamisele vajadust on.

uriinitest

Veenipid!

  • Piisava vedelikukoguse tagamiseks kehas ei sobi kohv, must tee, alkohol, karastusjoogid ja teised suhkrused või vedelikke väljutavad joogid.
  • Jaota päevaks ettenähtud vedelikukogus päeva peale võrdseteks osadeks. Suurem osa veest on soovitatav ära juua enne õhtutunde, et täis põis su rahulikku und ei rööviks.
  • Hoolitse, et sinu käeulatuses oleks alati veepudel, et saaksid kogu aeg juua. Kui tunned janu, on organism veepuudust kannatanud juba mõnda aega.
  • Uuringud on näidanud, et kui pool liitrit vett juuakse 30-40 minutiga, siis tõstab see kaloritepõletamise kiirust kuni 30%. Seega ära limpsi, vaid joo kiiresti.
  • Enne iga söögikorda on kasulik juua klaas vett, sest see täidab mao ja väldib seda, et sööd korraga liialt palju.
  • Peavalu korral joo enne tableti võtmist esiteks klaas vett ning oota pisut. Veetustumine on kõige tavalisem peavalu põhjus. Vee joomine peaks aitama enamiku peavalude vastu, ka nende, mis esinevad suure väsimuse tõttu.
  • Alati võib olla kõike liiga palju, nii ka veega! Vett tarbides jälgi oma enesetunnet, sest magu ei ole võimeline töötlema liigset vedelikukogust.
  • Ära tarbi maitsevett! Miks harjutada end tarbima midagi magustatut või karboniseeritut? See võib tekitada vastumeelsust tavalist lauavett juues ning alati ei pruugi maitse- või mullivesi käepärast olla.
  • Peolauale karastusjoogi ostmise asemel, maitsesta eelneval õhtul paar kannu vett kurgi-, sidruni-, laimi- ja/või apelsiniviiludega või miks mitte mustikate, vaarikate, maasikate või muu värskete marjadega.
  • Väldi plastikpudeleid. Plastikpakendite kahjulikkus pole enam mingi uudis. Sellest siia pikemalt kirjutama seega ei hakka, kuid huvi korral leiad internetist selle kohta palju materjali. Kui kraanivesi on kare või ei tundu väga usaldusväärne, siis kasuta veepuhastusfiltrit, näiteks Brita kannu. Täida kann pärast iga kasutuskorda, et puhas vesi oleks alati kättesaadav.
  • Hoia veepudelit alati käeulatuses ning võta see endaga igale poole kaasa! Investeeri kvaliteetsesse pudelisse, mis oleks kas klaasist või BPA-vabast plastikust, millest oleks mugav juua ja mida hea kaasas kanda. Minu roosa pudelike on minuga kaasas ka kõige lühematel väljaskäikudel, poodides konades, matkadel ning isegi töö juures. Joo vett iga kord kui su silmad pudelil peatuvad!
  • Ja kõige lõpuks: Alusta ja lõpeta oma päeva klaasi sooja sidruniveega, et taastada kehas vedelikutase ning väljutada toksiine!

joo vett

Trackbacks

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga