Kuidas teha algust tervisliku elustiiliga?

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Foto – Erlend Štaub / Õhtuleht

Ega pole inimest, kes ei tahaks tervislik olla. “Eee, ei, mina tahan olla küll ülekaaluline, haige ja nõrk!” said noone ever. Paljud ei tunnista, et nad oleksid palju õnnelikumad, kui oma keha ja vaimu eest hoolt kannaksid, sest nii näivad nad nõrgad. “Alkoholist ja rämpstoidust ei suudaks ma elu sees loobuda ning trenn on nõrkadele” on liigagi tavaline. Tegelikult on need inimesed lihtsalt halva elustiiliga. Võti on ümber harjumises. Ja, tõesti, see ei olegi niisama lihtne ega saagi olema. Kuid tervislik elustiil ei nõuagi sinult 110% perfektsust ja pühendumust. Elustiil tähendab sisse harjutatud käitumismustrit, ilma et peaksid igat otsust teadlikult vastu võtma. Seega on tervislik elustiil tava toituda tervislikult, olla aktiivne ning vaimselt terve. Ja kõrvalekalle siin ja seal on täiesti normaalne ja hoiab meid vaimselt ja füüsiliselt tasakaalus!

Miks tegin algust tervisliku elustiiliga mina?

Ütleme alustuseks ära, et ma pole ka mingi perfektne etalon selles vallas. Muidugi on mul oma päevi, kus toitun tavapärasest kehvemini, mil treenida ei viitsi või tarbin alkoholi. Me kõik oleme inimesed ja elu on elamiseks ning kogemiseks. Küll aga naudin ma oma elu täiel rinnal just tervislike harjumustega ja tunnen end kehvemini päevadel, mil olen langetanud halvemaid valikuid. Mõelda vaid, et noorena elasin ma just suurema osa ajast ebatervislike valikutega. Ma toitusin nii nagu Jumal juhatas, ei joonud piisavalt vett, magasin vähe, näljutasin end ja ei austanud oma peegelpilti.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus
Foto – Artur Ivlijev
Riided – Lindex kevad/suvi

Ma olin ühesõnaga elupõletaja ja enesehävitaja. Ja nii aastaid, kuni jõudsin toitumishäiretega haiglasse ja mulle taoti mõistus pähe. See oli hetk, mil võtsin suuna Austraaliasse, kus algas suur tervenemine. Ma harisin end tervendamise ja toitumise teemal, ma olin aktiivsem kui kunagi varem ja tegin läbi kümneid muudatusi. Mu keha transformeerus, kuid veelgi enam mu mina-pilt. Ma õppisin seadma tervist prioriteediks, sest tean, mis tunne on sellest ilma jääda.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus
Foto – Artur Ivlijev
Riided – Lindex kevad/suvi

Pärast hävitavat eluviisi:

  • olin ma tugevas alakaalus
  • nägin välja väsinud, nõrk, jõuetu
  • vaevlesin unehäiretes
  • oli mu seedimine korrast ära
  • saatsid mind pidevad kõhuvalud ja puhitustunne
  • vaevlesin nõrkuse käes jaksamata midagi teha
  • olid mul hormoonid täiesti paigast ära
  • kuivas nahk, lõhenesid juuksed ja murdusid küüned

Ja palju palju muud. Muidugi olin muutunud seeläbi ka asotsiaalseks, soovimata väljas käia ja inimestega suhelda. Sügavasse auku on kerge kukkuda, kuid omaette teema on sealt välja ronimine. Tervenemine kestis aastaid, kuid tulnud tagasi Eestisse veidi üle 2 aasta hiljem, olin ma transformeerunud inimene! Ma õppisin armastama (tervislikku) toitu, jõusaali, ma olin üdini positiivsust täis, ma rajasin oma toidublogi, ma tahtsin oma positiivset energiat ka teistele suunata ja ma olin TERVE! Tervislik elustiil saatis mind igal pool – mu igapäeva, tööd, mõtteviisi, kirge, trenni jne. Seda tähendabki elustiil – selle peab lülitama oma ellu täielikult, et sellest saaks alateadlik harjumus.

Miks mitte elada tervislikku elustiili?

Esmalt peame mõistma, mis takistab meid seda tegemast? Tegelikult puuduvad takistused. Oleme need iseenda jaoks loonud kas hirmust, mugavusest või teadmatusest. Seega on takistusteks vaid ettekäänded. Peamisteks ettekääneteks võiks arvata:

  1. ajanappus – meile kõigile on antud täpselt sama moodi 24H. Minu lubadus iseendale oli teadvustada, et mul on KÕIGE jaoks aega. Asi takerdub vaid prioriteetide taha. Mis on minu elus prioriteetne? Täna on selleks tervis ja kõrge elukvaliteet. Seega ei ütle ma kunagi, et mul pole enda tervise eest hoolitsemiseks aega!
  2. raha puudus – tervis on selline kaval tegelane, kes maksab hiljem kätte, kui temasse kohe mitte investeerida. Kas eelistad toituda tervislikumalt ja investeerida kvaliteetsesse toitu nüüd või hiljem tasuda haiglaarvete, arstivisiitide ja kallite ravimite eest? Pealegi on tervis väärtuslikum kui mistahes number pangakontol. Rahata saame õnnelikud olla ja elada, terviseta mitte!
  3. teadmatus – kas lööd karjääri nimel käega, kuna ei viitsi õppida? Sama kehtib siin. Kui tahad midagi saavutada, pead hakkama õppima! Mu blogi on justkui suur entsüklopeedia, mis pakub lahendusi kõikidele su muredele ja küsimustele. Sul peab vaid huvi olema.
  4. mugavus – kui eelmine punkt oleks täidetud, siis teaksid hästi, et tervislik eluviis ei nõua sult palju rohkemat. Tervisliku toidu valmistamine ei ole tuumafüüsika, mis võtaks kauem aega kui pitsa tellimine. Tänapäeval on tehtud tervislik elustiil meile nii mugavaks ja kättesaadavaks kui veel võimalik
  5. stress – jah, stress paneb meid emotsionaalselt sööma, lööb rajalt maha ja annab veel kannaga näkku ka. Aga kas teadsid, et stressiga number üks toimetulekuviis on tervislik elustiil? Selle tulemusel magad paremini, oled tervem, sind saadab positiivsus ja hea enesetunne ning õpitulemused paranevad märkimisväärselt!

Kuidas ettekäänetele 1:0 teha?

Suurim viga elustiili muutmise juures on pea ees vette hüppamine. Nagu minu elunäite puhul tähele panite, siis minuni jõudis tervislik elustiil samm-sammult. Aeglane paranemine, eneseharimine, Austraalias elades tervisliku toidu kultuuriga tutvumine, korrektne ja sobilik treenimine jms olid kõik pisikesed sammud, mis viisid mind üha tervema “mina”-ni. Minust ei saanud päeva pealt anorektikust tervisegurut, retseptiraamatute autorit ja sotsiaalmeediamõjutajat, hehe!

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Foto – Erlend Štaub / Õhtuleht

Seega ma ei väsi rõhutamast, kui oluline on tasa ja targu progressi hoomamine, mis viib palju kõrgemale ja kaugemale! Võrdle kasvõi sprinterit ja maratonijooksjat. Sprinter on küll kiirem, aga kumb jõuab kaugemale? Kui me räägime tervisest, siis me tahame jõuda võimalikult kaugele. Seega ütleme EI igasugu imedieetidele ja hakkame end harima! Sest elu on üks lõputu kool.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Foto – Erlend Štaub / Õhtuleht

Huh, see on tegelikult nii lai teema ja raske on anda siin põgusalt ülevaadet. Küll aga on mul teiega nii palju, mida jagada! Lisaks soovin Eesti tublide noortega ka tutvuda ja nende muredele lahendust pakkuda silmast-silma suhtlusel. Seetõttu kutsun ma kõiki noori, kes vaevlevad ebaterve elustiili küüsis, tunnevad lihtsalt huvi tervisliku elustiili vastu, soovivad minu tegemistega end kurssi viia või teiste vingete noortega tutvusi luua, noorte tervisesarjale, mis tutvustab:

  • erinevaid elustiiliviise, et toime tulla noorte igapäeva saatvate muredega
  • liikumisharrastusi ja ka know-how’d nendega iseseisvalt edasitegelemiseks
merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus
Foto – Artur Ivlijev

Mina viin isiklikult läbi tervikliku toitumise töötuba ning osalen üheskoos noortega mitmetel uutmoodi treeningutel! Lisaks toimub veel vaimse tervise teemalisi jututubasid, sest terve keha tähendab ka tervet vaimu. Kahjuks on tänapäeval liigagi paljud enda armastamisega ja iseenda eest hoolitsemisega pahuksis. Sealt ju sai alguse ka minu must auk. Et ennetada läbipõlemist ja oma elu hävitamist, soovitan kõikidel noortel jututubadega ühineda!

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus Foto – Artur Ivlijev
Riided – Lindex kevad/suvi

Osalema on oodatud noored alates 16. eluaastast ning osavõtu tasu ilmselgelt pole! Vajalik on vaid eelregistreerimine. Kõige toimuva kohta leiate lisainfot SIIT! ning huvi korral võid pilgu peale visata ka mu Pealinna intervjuule sotsiaalmeedia mõjuvõimust noorte vaimsele tervisele.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Mine tšeki minu Instagrami ja Facebooki auhinnamängu, kus on noorte innustamise eest hoolt kandnud lisaks minule ja Tallinna spordi- ja noorsooametile veel mitmed tegijad, kes panustavad omalt poolt auhinnakottidesse. Seega mine osale julgelt loosimises ja võida omale väärtuslik ja asjalik kinkekott, mis loositakse välja kõigi vahel, kes osalevad vähemalt ühes jututuoas!

Kallis (üli)õpilane, kuidas on Sinul lood tervisliku eluviisiga? Kas kannatad stressi käes? Kas antud jututoad ja treeningud pakuksid Sulle huvi ja oleksid tulemas?

Comments

  1. Anita says

    Need konkreetsed koolitused veidi vanematele ja üliõpilastele vist ei kehti eks? Nii lahe oleks, kui saaks end harida, sest olegem ausad, kui loengud kell 21 alles lõppevad, siis söömiseks ja prepimiseks ei jää kahjuks aega.

  2. Käps says

    Enne seda õppeaastat, kui ma trennis käima hakkasin, oli tavaline et jäin öösel hilja magama. Sõin päevas vähemalt pool tahvlit šokolaadi ära, sest energiat absoluutselt polnud ja ka kooli stress tegi rohkem muret kui praegu. Nüüd, kus ma trennis käin, siis ma ausalt ei uskunud et see päriselt nii aitab. Ma magan korralikult 8h kindlasti. Uni lihtsalt iseenesest tuleb. Šokolaadi järgi ei isutagi nii palju enam, sest energiat jagub niisamagi ja mis kõige tähtsam – tervis on korras. Eelnevalt olin peavaludega päris sõja-jalal. Ning ka see tervislik toitumine tuleb iseenesest trenniga kaasa. Ma ei ole selline äärmuslik “tervislik inimene”. Vahel ikka söön šokolaadi, lebotan terve päeva või muud sellist. Vahel ikka on halvemaid päevi, aga päevad polegi kõik vennad. Minu jutu mõte on see, et ma tean mis tunne on, kui kool võtab kogu energia ja viib stressi. Minu puhul aitas liigutamine ja trenn. Seal juures ei treeni ma alati nii, et higi voolab. Füüsilist 2x nädalas ja ülejäänud ajast kas lihtsalt jalutan või liigutan. 🙂 kahju, et kõik Tallinnas toimub, muidu võtaksin ise heameelega osa. Postitus oli muidu super nagu alati! 😉

    • says

      Milline eeskuju! Ja täpselt see ongi tasakaal 🙂 Kui keha on õnnelik, on ka vaim õnnelik. Aitäh, armsake! Järsku toovad tuuled üheks päevaks siiski Tallinnasse 😉

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga