Kohv – kas mürk või õnnistus?

Me kõik teadsime, et see postitus peab sündima varem või hiljem. No ikka arvestades minu piiramatut “emalõvi”-armastust selle vastu. Kes jälgib mind Instagramis või on lugenud mu restoranide arvustusi, siis on täheldanud kohvitassi mul mitmes postituses.

kohv-saeco-kohvioad-tervis-kasulik-kahjulik-tervis-keha-kofeiin-cappuccino-latte-saeco-kohvimasin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-fitness

Olen läbinud tõelise kohvijooja evolutsiooni:

  1. Kohviloode – ema joob kohvi ja lootesse süstitakse passiivselt kohviarmastust
  2. Kohvisündinud – esimesed lürbid vanaema piimakohvist nelja kuhjaga teelusikatäie suhkruga
  3. Kohvipõnn – lahustuv kohv 3-in-1 ja espresso milkshake
  4. Kohvitiinekas – caramel latte, white chocolate mocha ja XL amaretto latte frappe 
  5. Kohvikasvanu – “Üks must kohv, suhkrut pole vaja, piim kõrvale, palun”
  6. Kohviöko – “Kas Teil laktoosivaba/kookos-/mandli-/sojapiima on?” “Ei? Head aega!”
  7. Kohvigurmaan – muretseb endale kõige kvaliteetsema täisautomaatse kohvimasina (Saeco PicoBaristo).

    Ees ootab mind veel:

  8. Kohvivana – topeltespresso, Irish coffee või affogato
  9. Kohvivanavana – back to the basics ehk piimakohv nelja kuhjaga teelusikatäie suhkruga

Kuna ma pole kursis, kus maal teie oma kohvievolutsiooniteljel olete, siis räägime selgeks kohvijoomisega kaasnevad mõjud me tervisele.

Kofeiin mõjub inimestele erinevalt

Kohv on levinumaid jooke maailmas, eriti populaarne põhjamaades. Lisaks maitsenaudingule, on üks peamine põhjus, miks kohvi juuakse, selles sisalduv kofeiin, taimne alkaloid, mis toimib inimestele mitmeti. Kofeiin on stimulaator, mis kiirendab psüühiliste protsesside kulgu ja tõstab töövõimet, kuid võib põhjustada ka öist ärkvelolu, närvilisust, tõsta vererõhku ja tuua peavalu.

saeco-philips-pico-baristo-pool-täis-automaatne-kohvi-espresso-masin-parim-kvaliteet-bränd-paljas-porgand-merilin-taimre

Olenevalt soost, rassist, kehakaalust ning isegi antibeebipillide tarvitamisest, võivad erinevad inimesed kohvi väga erinevalt metaboliseerida:

  • Naiste kehas on kohvijoomisel ainevahetus reeglina kiirem kui meestel.
  • Suitsetajate kehad töötlevad kofeiini kaks korda kiiremini kui mittesuitsetajad.
  • Antibeebipille tarvitavad naised on kofeiini mõju all kauem, kuna nende keha metaboliseerib seda stimulanti umbes kolm korda aeglasemalt kui hormoonpreparaate mittekasutavatel naistel. Hormoonravimite tarvitajad võivadki üllatuslikult kogeda, et ei talu enam endisi kohvikoguseid. Ka rasedus vähendab kofeiini eritumiskiirust.
  • Teiste rassidega võrreldes läheb asiaatidel kofeiini mõjude kõrvaldamisega rohkem aega.

Kohvi kasulikud mõjud

Paljud teadlased on seisukohal, et päevas 2-3 tassi kohvi (kuni 300mg kofeiini) on ohutu ja võib paljudel juhtudel olla kasulik.

kohv-saeco-kohvioad-tervis-kasulik-kahjulik-tervis-keha-kofeiin-cappuccino-latte-saeco-kohvimasin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-fitness

Kohv:

  • enne kehalist tööd või treeningut kiirendab ainevahetust, aitab vabastada kudedest rasvavarusid, mida keha saab füüsilise koormuse korral kasutada energeetiliseks otstarbeks
  • parandab sportlikke tulemusi ja suurendab füüsilist vastupidavust
  • kergitab meeleolu, põrmustab väsimust, peletab unisust
  • mõjub soodsalt madala vererõhuga inimestele
  • aitab taastada organismi füsioloogilist tasakaalu pärast külluslikku lõunasööki, mil vererõhk kipub langema, tekib loidus ja uimasus
  • vähendab astmaatikutel astmahoogude esinemisi. Teadlased seletavad seda kofeiini, mis on keemiliselt lähedane astmavastasele ravimile theofülliinile, bronhide silelihaseid lõõgastava toimega. Misjärel hingamisteed laienevad ja hingamine normaliseerub. Näiteid kohvi joomise soodsast toimest on meditsiinis rohkesti
  • kiirendab soolestiku peristaltikat, aidates vältida kõhukinnisust, kaugemas perspektiivis aga jämesoole vähktõbe. Ka võib mõni kohvis leiduv aine takistada vähirakkude arenemist
  • aitab tõhusalt vältida sapikivide tekkimist
  • ergutab ajutegevust ning suurendab töötamise aktiivsust ja motiveeritust, mistõttu on kontorirottidel kohvitass alati hiiremati kõrval
  • väikeses koguses ergutab maksa tegevust, aga suured kogused muudavad maksa funktsioneerimise nõrgaks

Kohvi kahjulikud mõjud

Kofeiini ei tasu tarbida üle 400 mg päevas. See vastab umbes 4 tassile kohvile päevas, 10-le Coca-Cola purgile või kahele energiajoogile päevas.

kohv-saeco-kohvioad-tervis-kasulik-kahjulik-tervis-keha-kofeiin-cappuccino-latte-saeco-kohvimasin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-fitness

Kohvil nagu kõigel siin maailmas, on ka kahjulikke omadusi. Kohv:

  • on stimulant ning suurendab stressihormoonide vabanemist
  • vabastab neurotransmitterit nimega dopamiin. See on sõltuvusliku iseloomuga naudinguhormoon, ning kui ajule seda kõvasti võimaldada, siis ei unusta see kunagi selle aine allikat.
  • mõjutab unerütmi kui tarbida vahetult enne magamaminekut
  • viib organismist välja ohtrasti vett ja koos sellega hädavajalikke mikroelemente nagu raud, magneesium, fosfor, naatrium ja kaalium. Suurel hulgal röövib kohv meilt ka kaltsiumi, nõrgendades sellega luustikku. Seepärast soovitan kohvi tarbida rohke veega.

Kellel ei soovitata kohvi juua?

Kohvi suhtes on inimestel aga erinev tundlikkus. Isegi väike tass kohvi võib põhjustada tundlikel närvilisust, ärrituvust, raskusi kontsentreerumisel, värisemist ja unetust. Kel need sümptomid ilmnevad, on tõesti mõistlikum kohvist loobuda.

DSC_1547

Kohvi ei tasu väga juua, kui:

  • oled depressioonis. Kofeiin küll esialgu parandab meeleolu, kuid sellele järgneb tuju langus ja uus depressioon. Kofeiin võib muuta ka mõnede antidepressiivsete ravimite toime väheefektiivseks. Seega, kel on kalduvus depressiooniks või kui kasutatakse depressioonivastaseid ravimeid, tuleks kohvist kas loobuda või konsulteerida raviarstiga.
  • soovid last saada. Suur kohvi joomine võib muuta raskemaks eostamise, suurendada raseduse katkemise ohtu ja põhjustada vastsündinu väikest sünnikaalu. Lapse rinnaga toitmisel tuleb teada, et ema organismis läheb kofeiin üle rinnapiima, mis on beebile kahjulik, eelkõige kahjustades tema närvisüsteemi.
  • sul on kõrge vererõhk. Kohv tõstab vererõhku veelgi ja võib suurendada hüpertoonikutel südameataki, infarkti ja ajurabanduse riski.
  • sul on kalduvus rahutuse- ja paanikahoogudeks, sest sel juhul võib kohv vallandada südamepekslemise ja higistamise, värisemise ja muid erakorralisi nähte.
  • sul esineb sageli peavalusid või migreenihooge

Kui tervise huvides tuleb kohvi joomine lõpetada, siis on kirglikul joojal seda üsna raske teha. Mina sellega vast hakkama ei saaks, heh! Soovitan tõsiste terviseprobleemide puhul lõpetamist alustada pikkamööda. Järsk lõputegemine võib põhjustada peavalu ja unisust, ärrituvust ja depressiooni, erandjuhtudel isegi iiveldust ja oksendamist. Esiotsa võiks kohvi asendada teega, kus kofeiinisisaldus on väiksem. Ka oleks mõttekas asendada kohvipaus (nt tööl) kehaliste harjutustega või teha väike jalutuskäik.

Kas kofeiin põhjustab kolesteroolitaseme tõusu veres?

On levinud arvamus, et kofeiin põhjustab kolesterooli taseme tõusu veres. Seda aga ei põhjusta kohvis leiduv kofeiin, vaid tõenäoliselt seal esinevad teised ühendid, nt kofestool ja kohveool.

kohv-saeco-kohvioad-tervis-kasulik-kahjulik-tervis-keha-kofeiin-cappuccino-latte-saeco-kohvimasin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-fitness

Kohvi (ka lahustuva) filtreerimisega eemaldatakse sellest need ebasoovitavad ained. Seega, ei, kohv ei tõsta su kolesteroolitaset.

Minu kohviharjumused

Mina joon keskmiselt 2 tassi (märkige, et Starbucksi 1 venti suuruses kohv = 3 tassi) kohvi. Esimene mõni tund pärast ärkamist ja teine pärastlõunal või pool tunnikest enne trenni. Eelistan kodust masinakohvi, sest siis on täpselt minu teha, kui kanget, kuuma, pikka kohvi ma soovin. Lisaks muidugi mis piimaga, kui palju piima ja kas vahustatult või mitte. Või järsku tahan ma üldse endale jääkohvi teha?

ozo-tallinn-jaapani-restoran-vana-viru-merilin-taimre-paljas-porgand-arvustus-review-sushi-nigiri-menüü-toor-kala

Mina kasutan Saeco PicoBaristo kohvimasinat, millega ei saaks ma enam rohkem rahul olla. Igahommikuseks valikuks on tekkinud espresso lungo kuuma vee ja vähese vahustatud sojapiimaga. Väljas kohvi nautides, on mu lemmikuks must jääkohv sojapiimaga. Külmadel ilmadel on raske ära öelda sojacappuccinost.

Kui palju kohvi jood sina? Kas sul on esinenud kasulikke või kahjulikke mõjusid?

Comments

  1. Varsti vaba :) says

    Olen kohvihoolik. 100% sõltuvus 🙂 ja proovin vähendama hakata, ehk saan ka loobuda. Suitsetamine jäi kunagi kergelt külge, kuid õnneks läbi suure pingutuse sain vabaks. Suhkur on saamuti üks “konks” . Mul on madal vererõhk ja ilma kohvita on migreen kindel. Joon kohvi mandlipiimaga, kuid vaid teatud sordid mandlipiimadest ei lisa imelikku kõrvalmaitset. Sojapiima ei joo, sest ei ole kindel, mis see soja siis lõpuks on, mis meieni jõuab 😀 . Joon kohvi hommikuti 2 tassi,kuid sellele järgneb kiire soolepuhastus, mis ei ole normaalne minu arvates, hambad värvuvad kollaseks(kardan seda),ärritun tegelikult liiga kergelt. Otsin alternatiive, proovisin isegi Bulletproofi kohvi (mitte rasvakohvi, vaid selle brändi jahvatatud kohvi), sigurit, chaid, erinevaid teesi. Chai tundub mõistlik lahendus olevat- seal on kaneeli ja muid ergutavaid ürte.Olen otsinud erinevaid chai teesi, kuid pole leidnud sobivat, sest lahustuvad on küll hea maitsega,kuid piimatoodete, ohtra suhkruga ja musta teega. Ideaalne oleks ilmselt rohheline tee+ maitseained+ mandlipiim või kookospiim. Loen raamatut Allen Carr” The easy way to quit caffeine”.

    Aitähe Merilin, et jagad ja tood meieni !
    Kui teinekord satub mõte kattuvat, siis chai teede artikkel on ka väga oodatud 🙂

  2. Kadri says

    Kohv ei vii vett kehast välja. See on müüt. Kohv *võib* olla kõhtulahtistav, kuid ei tekita vedelikupuudust.

  3. Anonymous says

    Ma join ka varem iga päev kohvi, peamiselt musta. Kui aga jubeda näonaha pärast nahaarstile läksin, siis esimese asjana keelas ta mul igasuguse kohvi- ja kange tee joomise ära. Loobumine oli tohutult raske, aga pärast seda pole mul selliseid jubedaid pöletikke enam näkku tekkinud, nii et loobumine oli worth it. Vahepeal ikka patustan, aga siis tean juba mis on tagajärg 😀

  4. Loobusin kohvist says

    Ma loobusin kohvi joomisest.

    Põhjuseid on 2:

    1) Kohvi tekitab mul hambakivi. Käisin hambakivi puhastamas ja peale seda otsustasin, et enam kohvi ei joo. Nüüd pole juba 4. kuud hambakivist märkigi.

    2)Kohvi kuivatab mu häälepaelu. Teen oma häälega tööd kuskil 12 h päevas + kodustega tuleb veel rääkida ja panin tähele, et nii, kui hommikul kohvi jõin, oli õhtul vastikult kiskuv tunne kurgus. Enne seda olin nädalaid kodus haiguslehel, sest mu hääl oli täiesti kadunud. Praegu joon kohvi asemel piisavalt leiget vett – see hoiab mu hääle töös.

    Ka mul on madal vererõhk ja kohvita on küll uimane olla, aga ilmselt pean endale mingid muud ergutajad tööl välja mõtlema, sest hambakivi ja kadunud hääl on minu jaoks suuremad probleemid kui uimane enesetunne.

  5. Riin says

    Armastan tohutult kohvi ja et ma üle ei tarbiks siis joon õhtupoole sigurikohvi või muud taolist alternatiivi (pidi vastupidiselt kohvile rahustava toimega olema) maitse pole küll päris sama aga ütleks et on omamoodi hea 🙂

  6. Kaisa says

    Oh kohv, üks mu lemmik jooke! Siiski pean tõdema, et kohvi tekitab mul vahest peavalu või teeb enesetunde kehvaks. Oleneb kuidas endal muidu olla on, aga loobuda täielikult ei suudaks küll. Joon, siis kui ikka hull isu tuleb.

    PS! Ma joon alati kohvi meega, kas kohvi sees on mesi tervislikum, kui nt suhkur? Olen kuulnud, et mee tervislikud omadused pidid kuuma veega kaduma/vähenema!?

  7. Agnes says

    Tänaseks vist kohvivana! Tööl hommikuti Jura must kohv ilma suhkru ja piimata, vahest harva mett. Kodus vabadel päevadel presskannukohv piimaga. Väljas käies teinekord Latte või midagi muud põnevat.
    Mul on emalt kaasa saadud madal vererõhk, mis tähendab, et hommikul ilma kohvita ma ei köhi ka, sest vererõhk on nii madal. Inimest minust enne kohvitassi üldjuhul ei saa hommikuti. 😀

  8. Anneli says

    Kohvivana it is. Ma ei mäleta küll, mis hetkest must kohvivana sai, aga cappucino/latte kuuluvad väga harva menüüsse. Pigem ikka must jahvatatud oakohv, pätikohv või siis espresso. Üks korralik pauk hommikul sisse ja päev võib alata. Kusjuures see sama pauk on saadaval ka SIS-i topel espresso geelis – hirmus magus läga aga kui võistlusel hakkab jalg tühjaks minema, siis 30 min enne lõppu annab väga hea energialaksu.

Trackbacks

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga