Aminohapped – kõige olulisem toidulisand sinu kotis!

Aminohapped moodustavad meie keha massist lausa 15-20%, olles vee järel teisel kohal. Need on meie keha lihaste ja organite põhikoostisosaks, mõjutades seega inimkeha organismis iga funktsiooni tööd.

Mis on aminohapped?

Aminohapped jagunevad asendamatuteks ja asendatavateks. Asendamatuid aminohappeid ei suuda meie keha ise toota, ning neid peame saama toidust. Ülejäänuid ehk asendatavaid aminohappeid suudab keha teistest toitainetest vastavalt vajadusele ise sünteesida.

Asendamatud aminohapped on:

  • isoleutsiin
  • leutsiin
  • lüsiin
  • metioniin
  • fenüülalaniin
  • treoniin
  • trüptofaan
  • valiin
  • histidiin

Asendatavad aminohapped on:

  • alaniin
  • arginiin
  • asparagiin
  • asparagiinhape
  • tsüsteiin
  • glutamiin
  • glutaamhape
  • glütsiin
  • proliin
  • seriin
  • türosiin

Miks on aminohapped olulised?

Peamine roll aminohapetel on keha ehitusblokkideks olemine. Aminohapetest saab kokku panna erinevaid valke, ensüüme, hormoone jne. Keha kasutab aminohappeid lagundades organismi enda valke ning saab täiendust toidust. Igal toidukorral ei ole kõigi aminohapete saamine oluline, kuid pikema aja peale on tähtis saada õiges vahekorras aminohappeid. Seega on eriti olulised asendamatud aminohapped, mida inimese keha ise sünteesida ei suuda ja varusid saab täiendada vaid toidu abil.

Kust asendamatuid aminohappeid saada?

Asendamatuid aminohappeid saab ainult toidust. Seedimise käigus lagundatakse kõik toidus sisalduvad valgud aminohapeteks ja kantakse vereringega laiali. Meie organism tarvitab aminohappeid vastavalt vajadusele erinevate valkude, ensüümide, hormoonide jt moodustamiseks, mis tagavad keha uuendamise ja toimimise. Kui toidust piisavalt kasvõi üht aminohapet ei saada, siis organismi uuenemisprotsess aeglustub ning kaasnevad terviseriskid. Et saada kätte kogu spekter aminohappeid, peaks toidulaud olema tasakaalustatud ja mitmekülgne. Kahjuks, enamik inimesi seda enda toidulaua kohta täheldada ei saa.

merilin-taimre-paljas-porgand-fitness-trenn-blogi-lihased-lihasmass-toitumine-amino-aminohapped-bcaa-valk-valgud-tervis

Asendamatuid aminohappeid on võimalik omastada nii loomsetest kui taimsetest valkudest. Loomses valgus on esindatud kõik asendamatud aminohapped ja nad on ka inimorganismile õigetes proportsioonides. Taimsest toidust kõigi aminohapete saamiseks vajame veidi suuremal hulgal erinevate toiduainete tarbimist ning kombineerimist. Näiteks annavad kaunviljad koos täisteraviljadega kõik asendamatud aminohapped, sest teraviljades on lüsiin, kuid ei ole metioniini ja vastupidi. Eraldi tarbides ei anna kaunviljad vaatamata oma valgurohkusele vajalikku aminohappe kokteili.

Allpool mõned näited, kuidas taimetoitu kombineerida nii, et saaksite kätte kõik vajalikud aminohapped:

  1. Kaunviljad (oad, herned, läätsed) koos piimatoodetega (piim, juust, jogurt)
  2. Täisteraviljad (pruun riis, täisterapasta, täisterapagaritooted) koos kaunviljadega (oad, herned, läätsed) VEGAN
  3. Kaunviljad (oad, herned, läätsed) koos pähklite ja seemnetega (k.a. pähkli/seemnevõi ja -õli) VEGAN
  4. Piimatooted (piim, juust, jogurt) koos täisteraviljadega (pruun riis, täisterapasta, täisterapagaritooted)

Kõik asendamatud aminohapped ühest kohast

Kahjuks ei sisalda keskmise inimese toidulaud piisavalt erinevate aminohapete sisaldusega toiduaineid. Enamik inimesi ei toitu nii teadlikult (ka mina mitte!), et pidada arvestust aminohapetekompleksi ja vitamiinide üle. Pealegi on asendamatute aminohapete vajadus eriti kõrge sportlastel, kuna sporti tehes kiireneb lihaste uuenemiseprotsess, mistõttu läheb tarvis kuni kaks korda suuremas koguses aminohappeid lihaskudede üles ehitamiseks.

Järjepideva trenni tegemisel ei saa üle ega ümber hargnenud ahelaga aminohapetest ehk teisisõnu BCAA-dest (ingl. k branch chained amino acids). Tegemist on põhiliselt asendamatute aminohapetega isoleutsiin, leutsiin ja valiin. Need on lihaste põhiliseks koostisaineks ja nende abil suureneb intensiivse treeningu tulemusel lihase töövõime, energia kulutamine, taastumine, lihaskasv, rasva põletamine ning ka aju funktsioneerimine.

merilin-taimre-paljas-porgand-fitness-trenn-blogi-lihased-lihasmass-toitumine-amino-aminohapped-bcaa-valk-valgud-tervis

Aminohapped ehk BCAA-d (ingl. k branch chained amino acids) on ehitusblokkideks proteiinidele ning lihaskoele. Kõik füüsilised protsessid, mis spordiga seotud – energia kulutamine, taastumine, lihaskasv, rasva põletamine ning ka aju funktsioneerimine – on sõltuvuses aminohapetest. See on põhjus, miks BCAA-pulber on fitnessis üks enimkasutatavaid toidulisandeid. Ise olen tarbinud BCAA-d toidulisandina juba viimased 8 aastat.

Ühekordsetes ja mugavates pakendites 365JP BCAA-d

BCAA-d on ülioluliseks toidulisandiks suurenenud aminohapete vajadusega sportlastele, kuna see:

  • vähendab trennijärgset lihasvalu ja kurnatust
  • vähendab valkude lammutamist nii vastupidavus- kui jõutreeningu korral
  • aitab säilitada lihasmassi ja põletada rasva, mitte lihast
  • stimuleerib valgusünteesi (lihaskasvu)
  • on antikataboolne: aitab võidelda lihaskao vastu dieedi ja treeningu ajal
  • aitab edukalt võidelda närvisüsteemi üleväsimusega vastupidavustreeningutel
  • kiirendab koos glutamiini ja arginiiniga taastumisprotsessi
  • võimendab treeningefekti
  • avaldab positiivset mõju kõikide alade sportlastele

Turule on tulnud uued ja väga kvaliteetsed BCAA-d 365JP-lt, mis sisaldavad 40-100% rohkem asendamatuid aminohappeid võrreldes teiste analoogsete toodetega turul. Üks annus (10g) sisaldab uskumatult 8,8g BCAA-sid (2:1:1 vahekorras) – võrreldes turu keskmisega, milleks on 4-6g. Samas on 365JP BCAA-d aga odavamad kui analoogsed tooted turul. Lisaks sisaldab 365JP toode ka B6 vitamiini (2,5 mg annuse kohta), millel on meie kehas palju tähtsaid ülesandeid, kuid üheks olulisemaks võib pidada selle tuge südame-veresoonkonna haiguste ennetamisel. B6 vitamiini on vaja ka aminohapete normaalse ainevahetuse tagamiseks (s.h valkude lõhustamiseks ja kasutamiseks).

merilin-taimre-paljas-porgand-fitness-trenn-blogi-lihased-lihasmass-toitumine-amino-aminohapped-bcaa-valk-valgud-tervis

Mis toote muidugi veel eriti apetiitseks teeb, on selle kasutajasõbralikkus. Toodet ei müüda ainult suures koguses nagu tavaliselt (250-1000g), mis trennikoti oma mahukusega ja rahakoti oma hinnaga justkui halvab. Müügil on väikesed ühe serveeringuga (10g) pakendid, võttes nii minimaalselt vähe ruumi nii trenni- kui käekotis. Pealegi on seda mugav kasutada – ei mingit lusika mattumist pulbri alla, vaid kotikesest otse pudelisse. Sidenote! Kusjuures, see on minu arvates uskumatu, et tootjad pole seni suutnud välja mõelda lihtsalt lahendust, et näppudega iga kord BCAA (ja ka valgupulbri) purgis/kotis kaevuma ei peaks. Lusikas võiks olla kinnitatav kaane alla või pakendi siseküljele! Fitnessentusiastid, do you feel me?!

merilin-taimre-paljas-porgand-fitness-trenn-blogi-lihased-lihasmass-toitumine-amino-aminohapped-bcaa-valk-valgud-tervis

365JP BCAA tuleb kolmes eri maitses:

  • arbuus – arbuus on olnud BCAA-de puhul alati mu lemmik maitse. Ka seekord ei vedanud see mind alt! Väga hea ja kergelt magus.
  • ananass – muidu mõnus troopiline, kuid mulle tundus, et aminohapetele (eesotsas leutsiinile) naturaalselt omane mõru maitse tuli esile. Samas tähendab see seda, et tootesse pole liialt kunstlikke magusaineid peidetud. Tootjale on maitse ja kvaliteedi tasakaal päris suur pähkel pureda. Turul laialt levinud BCAA-d, mille maitse on võrdlemisi meeldiv ja magus, on oma maitse saanud suuresti (tihti peidetud) kunstlike magustajate abil. Eks see ole tarbija valik, kas eelistada kvaliteeti või maitset.
  • õun – õuna puhul tundsin samuti kerkelt aminohapete mõrkjat maitset, aga ei jäänud üldse mitte segama. Mõnusalt hapu ja väga meeldiv maitse.

Comments

  1. Anonüümne says

    Ma tavaliselt ei kommenteeri Sinu blogis postitusi, küll aga elan Su blogile väga kaasa. Lugesin seda postitust just BCAAst. Kas see kuidagi kahjulik ei ole? Minu jaoks tunduvad need toidulisandid kuidagi nii keemia. Teen ise ka trenni ja olen mõelnud toidulisandite peale, aga senini pole kasutama hakanud, sest ei ole siiski kindel nende tervislikuses 🙂

    • says

      On olemas 100% naturaalseid BCAA-sid (mis on naturaalsel kujul natuke kibedad nagu ka postituses juttu). Need, mis siin välja toodud on üpriski naturaalsed 🙂 Minimaalselt lisaaineid, kuid piisavalt, et kannataks juua ja ikkagi maitset nautida. Päevas 10g BCAA-sid tarbida ei ole kuidagi kahjulik. Saad oma aminohapped kõik kätte ja see lisaainete osakaal nii minimaalne. 🙂 Kui kardad nii väga maitse- ja lõhnaaineid, siis soovitan võtta BCAA-d kapslina nt 🙂

Trackbacks

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga